Veelgestelde vragen

Kistje Vol Smaak

Hoe meld ik mij aan voor Kistje vol Smaak?

Om je aan te melden kun je jou Kistje vol Smaak samenstellen op de pagina ‘Kistje vol Smaak’.

Waar kan ik mijn kistje ophalen? Wat zijn de afhaalpunten?

  • Delfgauw: Hoeve Biesland Winkel, Bieslandseweg 1
    Ophalen op do,vr 10:00-17:00 of za 09:00-17:00
  • Delft: De Molen, Phoenixstraat 112
    Ophalen op do,vr,za 09:00 – 17:00
  • Delft avond: The Harvest, Binnenwatersloot 3
    Ophalen op donderdagavond 16:00-21:00 uur
  • Den Hoorn: Wessels Kaas en Noten, Dijkhoornseweg 17
    Ophalen op vr 08:30–20:30 of za 08:00–16:30
  • Pijnacker: Land van Bloei, Europalaan 18
    Ophalen vrijdag 09:00-16:00
  • Ypenburg: De Verkeerstoren, Verkeerstorenplein 1
    Ophalen vr, za 09:30-17:00
  • Maasland: Boerderij Landlust, Oostgaag 25a, Maasland
    Ophalen zaterdag 08:30-12:30
  • Rijswijk: Tuincentrum Groenrijk ’t Haantje, Laan van het Haantje 22
    Ophalen vr 09:00-18:00 of za 09:00-17:00
  • Rotterdam: The Harvest, Proveniersstraat 36a (vr/za)Ophalen vr,za 13:00-21:00

 

Zelf ophalen is bij één van onze afhaalpunten is gratis. Je kunt (als je in de regio woont) je kistje ook laten thuisbezorgen voor €3,50 per keer.

Where can I pick up my kistje? What pick-up locations do you have?

  • Delfgauw: Hoeve Biesland Winkel, Bieslandseweg 1
    Pick up on Thursday, Friday 10:00-17:00 or Saturday 09:00-17:00
  • Delft: De Molen, Phoenixstraat 112
    Pick up on Thursday, Friday, Saturday 09:00 – 17:00
  • Delft evening: The Harvest, Binnenwatersloot 3
    Pick up in the evening Thursday 16:00 – 21:00
  • Den Hoorn: Wessels Kaas en Noten, Dijkhoornseweg 17
    Pick up on Friday 8:30–20:30 or Saturday 08:00–16:30
  • Pijnacker: Land van Bloei, Europalaan 18
    Pick up on Friday 09:00-16:00
  • Ypenburg: De Verkeerstoren, Verkeerstorenplein 1
    Pick up on Friday or Saturday 09:30-17:00
  • Maasland: Boerderij Landlust, Oostgaag 25a, Maasland
    Pick up on Saturday 08:30-12:30
  • Rijswijk: Tuincentrum Groenrijk ’t Haantje, Laan van het Haantje 22
    Pick up on Friday 09:00-18:00 or Saturday 09:00-17:00
  • Rotterdam: The Harvest, Proveniersstraat 36a (vr/za)
    Pick up on Friday of Saturday 13:00-21:00

We deliver your kistje at these locaties for free (free pick-up). If you want a home delivery that’s possible for €3,50 (additional weekly costs).

Hoe betaal ik voor mijn Kistje vol Smaak?

Het kistje betaal je met automatische incasso. Nadat je jezelf hebt aangemeld en je keuze voor een kistje hebt gemaakt, vul je je IBAN in en geef je ons toestemming om wekelijks het bedrag van je rekening te incasseren.

Zit ik voor een vaste periode aan het abonnement vast?

Nee, het Kistje vol Smaak is iedere week opzegbaar via mail. Doe je dit voor dinsdag, dan stopt je abonnement dezelfde week nog.

Kan ik vooraf al zien wat er in mijn Kistje zit?

Dat kan! Op onze website vind je vanaf vrijdag 12:00 de inhoud van het Kistje voor de week erna. Je vindt dit onder het kopje ‘Deze week in het Kistje’

Mijn bestelling klopt niet, wat nu?

Wij pakken alles zo zorgvuldig mogelijk in samen met onze hulpboeren. Het kan altijd zijn dat er een foutje wordt gemaakt. Is er iets misgegaan met je bestelling, laat het ons dan weten via [email protected], dan zoeken we zo snel mogelijk naar een oplossing.

Er zit een beschimmelde groente in mijn Kistje, wat nu?

Wij werken met onbewerkte producten. Het kan dus zijn dat sommige producten sneller rijpen dan dat wij verwachten. Zit er iets in je Kistje wat niet goed meer is, stuur ons dan een mail.

Wanneer wordt mijn kistje thuisbezorgd?

Op donderdag bezorgen we de Kistjes aan huis. Op dinsdag sturen we een mail met de geschatte bezorgtijden. De bezorgtijden kunnen enigszins afwijken, bijvoorbeeld vanwege problemen met het verkeer. We streven ernaar om op de gegeven tijden het Kistje bij jou thuis af te leveren.

Kan ik de boerderij bezoeken?

Dat kan! Op de boerderij vind je onze melkkoeien, de moestuin en natuurlijk De Winkel van Hoeve Biesland. Hier vind je een breed aanbod aan lokale en biologische producten. De Winkel is geopend op ma. t/m vr. van 10:00 – 17:00 en op za. van 09:00 – 17:00.

Kan ik mijn Kistje ook 1 keer per 2 weken ontvangen?

Dat kan! Je kunt dit aangeven als opmerking bij je aanmelding. Ook kun je ons een mail sturen om je wens aan te geven.

Wat als ik een product uit het Kistje niet lust?

Bij je aanmelding kun je aangeven welke groente of fruit je liever niet in het Kistje wil. Zo kunnen wij daar ten alle tijdens rekening mee houden en een vervangend product voor je uitzoeken. Let op: dit doen wij met maximaal 1 product uit het Kistje.

Webshop

In welke gebieden bezorgen jullie?

Delft, Delfgauw, Pijnacker-nootdorp, Berkel en Roderijs, Bergsehoek, Blijswijk, Ypenburg, Rijswijk, Den haag, Den Hoorn, Schipluiden, Rotterdam maar wel onze kant van de maas. Check je postcode bij het uitchecken als je twijfelt.

Waarom bezorgen jullie niet ook verder weg?

Wij geloven in lokaal afzetten, zodat elke euro die je besteedt een investering in je omgeving wordt. Jouw dagelijkse glaasje melk of bakje yoghurt zorgt ervoor dat wij een blije koe in het weiland kunnen laten lopen, waar jij naar kan zwaaien op je zondagse wandeling. Zo hoort het.

Op welke dagen wordt er bezorgd?

Wij bezorgen op donderdag in Delft, Den Haag en de omringende dorpen.
In Rotterdam leveren we op vrijdag.
Zakelijke klanten kunnen contact met ons opnemen voor levertijden.

Wil je weten op welke dag jij precies valt?
Zie hieronder:

Donderdag: Pijnacker, Delfgauw, Nootdorp, Berkel en Rodenrijs, Zoetermeer, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Den Hoorn, Wateringen, Delft, Schipluiden, Bergschenhoek, Blijswijk, Zoetermeer, Ypenburg, Wateringen, Rijkwijk, Delft.

Vrijdag: Rotterdam

Staat je woonplaats er niet tussen? Je kunt ons mailen op [email protected] met je vraag.

Hoeveel bezorgkosten betaal ik?

Vanaf €25 komen we je boodschappen bezorgen! Bezorgkosten zijn dan €3,50

Kan ik mijn bestelling nog annuleren?

Ja dat kan voor dinsdag 23.59 uur.

Hoe kan ik betalen in de webshop?

De betaling in de webshop gaat via iDeal.

Wat als ik niet thuis ben?

Als je niet thuis bent belt onze bezorger je om te vragen wat je wilt. We kunnen je bestelling voor de deur zetten, bij de buren afgeven of je kunt hem komen ophalen in onze winkel. Kies je ervoor het product bij de buren af te geven, vraag hem dan wel om de producten die gekoeld moeten staan in hun koelkast te zetten. Neem je de telefoon niet op? Dan nemen we je bestelling mee naar onze boerderijwinkel waar je hem zelf kunt ophalen. De Winkel is geopend op ma. t/m vr. van 10:00 – 17:00 en op za. van 09:00 – 17:00.

De Boerderij

Waarom staat het kalf niet bij de koe?

Dit is een vraag die we vaak krijgen. En gelukkig maar! Want wij willen net als jullie het beste leven voor onze dieren. Het kalfje weghalen bij de koe is een onderwerp wat veel verwarring en emotie opwekt. We vinden het bij Hoeve Biesland belangrijk om transparant te zijn over onze keuzes, ook de moeilijke. Daarom vertellen we hier kort hoe we tot deze keuze zijn gekomen. Binnenkort verschijnt een uitgebreidere blog waar je alles kunt lezen.

 

Besmettingsziekten: De eerste en belangrijkste reden om kalfjes apart te houden is vanwege besmettingsziekten. Onder vee heersen een aantal ziekteverwekkers zoals corona- en rotavirussen. Wij houden een biologische veestapel, wat betekent dat de koeien niet worden gevaccineerd tegen dit soort virussen. De volwassen koeien hebben weinig last van dit soort virussen, kalfjes zijn echter heel kwetsbaar in hun eerste dagen. Wanneer een kalfje zo’n virus oploopt kan het heel snel gaan. Als niemand opmerkt dat het dier ziek is, kan het binnen 24 uur overlijden. Daarom is observatie in de eerste dagen belangrijk, dit doen wij op de kraamafdeling en dus niet in onze koeientuin met andere koeien.

 

Biest: De moederkoe geeft de eerste drie dagen na de bevalling biest. Dit is een vette melk met ontzettend veel voedingsstoffen en bouwstenen voor het immuunsysteem. Een soort natuurlijk vaccin tegen allerlei ziektekiemen. Ongeveer de helft van onze kalfjes drinken genoeg biest uit zichzelf, de andere helft krijgt te weinig binnen als ze niet geholpen zouden worden door de boer. Dat weten we omdat we de kalfjes met de fles hun biest geven.

 

Na twee weken samen: Na ongeveer twee weken gaan de kalfjes naar een ruime stal met veel stro en leeftijdsgenootjes. Vanaf dat moment zijn ze zelden nog alleen en kan hun leventje op Hoeve Biesland écht beginnen. 

Wat is een hulpboer

Hoeve Biesland is een erkende zorgboerderij. Hulpboeren zijn mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Zij werken bij ons als dagbesteding. Zonder hulpboeren geen Hoeve Biesland!

Waarom is Hoeve Biesland duurzaam?

Hoeve Biesland probeert met technologie zo zuinig mogelijk om te gaan met grondstoffen. We draaien voor een groot deel op zonne-energie en hebben diesel machines deels vervangen door elektrische robots. Daarnaast zijn we duurzaam omdat we onze producten lokaal afzetten, zodat we geen voedsel onnodig verplaatsen. Op den duur verbeteren we ook de bodem op onze boerderij en in de natuurgebieden die we in beheer hebben. Oftewel: we zijn klaar voor de toekomst omdat we blijven ontwikkelen.

Wat is kringlooplandbouw?

De koeientuin wordt ingestrooid met gedroogd slootkantmaaisel door middel van een automatisch strooisysteem van KUHN robots, volledig draaiende op zonne-energie. Het maaisel wordt in principe als ‘afval’ beschouwd, maar wanneer dit met de mest van onze koeien vermengd wordt en composteert, ontstaat er een waardevol product: Humest. Hiermee kunnen wij, boeren en (hobby)tuinders en telers uit de buurt het land bemesten en bijdragen aan het bevorderen van een vruchtbare bodem. Op deze manier zorgen we ervoor dat bruikbare grondstoffen niet verloren gaan en zo kunnen we boeren in een ‘gesloten kringloop’. Het werken in een gesloten kringloop en het onderhouden van natuurgebieden door vee is onderdeel van het programma van de pilot Boeren voor Natuur waar Hoeve Biesland aan meedoet.

Mag de hond mee naar de boerderij?

De hond mag ook mee naar de boerderij. Houdt hem wel aan de lijn, want er rijden voerrobots en tractors rond. Boerderijhond Jack loopt los rond, maar die weet wel beter dan bij de robots of die gekke koeien in de buurt te komen. Honden moeten buiten De Winkel op hun baasjes wachten.

Mogen we de weilanden in?

Nee, de weilanden zijn voor de koeien en schapen. Behalve als we iets leuks organiseren en het personeel toezicht houdt. Je kan wel lekker wandelen in het stiltegebied, wat ook een stukje door een weiland gaat!

Wat voor dieren hebben jullie?

We hebben twee paarden, een groepje kippen, een hond, een kat en een heleboel koeien en een kudde schapen.

Mogen wij de dieren voeren?

Als je de koeien wil voeren kan je in De Winkel iets voor ze kopen, onze koeien krijgen alleen biologische groenten! Ze houden van sla, andijvie, komkommers en worteltjes. Voer alleen de volwassen koeien in de koeientuin en met mate!

De Winkel

Wat zijn jullie openingstijden?

ma. t/m vr. van 10.00 tot 17.00 u
za van 09.00 tot 17.00 u

Hoe kan ik betalen in De Winkel?

Contant, pin en met creditcard.

Zijn jullie producten biologisch?

Als boerderij is Hoeve Biesland biologisch gecertificeerd. Dat betekent niet automatisch dat ook alle individuele producten gecertificeerd zijn. Het overgrote deel van de producten in onze winkel is biologisch gecertificeerd, je herkent deze producten aan het icoon met een groen blaadje. Voor sommige mooie lokale streekproducten maken we een uitzondering. En er zijn ook producten die niet gecertificeerd kunnen worden (zoals thee van wilde kruiden of honing).

Hoeveel kost de rauwe melk?

1,00 euro per liter

Verkopen jullie biestmelk?

Onze biest gaat naar de kalfjes. Deze verkopen we zodoende niet.

(Voorheen verkochten we soms onze biest per wachtlijst. Nu niet meer)

Kan ik speciale dingen bestellen?

We kunnen speciale producten zoals geitenmelk en kipkarkassen voor je proberen te bestellen. Stuur een mail met je naam, telefoonnummer en het gewenste product naar [email protected], dan neemt de winkel contact met je op!

Waarom is lokaal winkelen belangrijk?

Elke euro die je besteedt aan lokale ondernemers steek je in je eigen omgeving. We zijn heel blij met onze klanten, want zij maken het mogelijk dat we onze natuurgebieden gezond houden; dat we onze dieren een mooi leven kunnen geven; dat we zorgcliënten een plek kunnen bieden en we mooie evenementen kunnen organiseren voor onze regio.